måndag 16 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - F

Så har det blivit dags för Bokfrågornas ABC del 6 för mig.

1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!
Oj, så svårt. Jag kan inte komma på någon bra titel alls... Sorry!

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?
Som princip läser jag helst böckerna först, men ofta är jag inte så sugen att se filmen efter att ha läst boken. Jag är så nöjd med boken och mina egna bilder i huvudet så jag är rädd för att bli besviken, vilket jag ofta blir också.

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!
Jag tycker att "Flyga drake" var bra både som bok och film. Fast då gick det väldigt lång tid emellan att jag läste boken och såg filmen, vilket nog var en förutsättning. Nu ser jag fram emot att se filmen "Snäcksamlarna" på dvd i höst.

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.
Jag hoppas att Katarina Wennstam och Kristina Ohlsson får mer mediautrymme i deckarvärlden för det är de sannerligen värda!

Inga kommentarer: