torsdag 30 september 2010

Bokfrågornas ABC del 15

Så var det dags för nästa bokstav Enligt O, nämligen just O.

Ännu ett bokpris den här veckan, ett endast för kvinnor Orange Prize for Fiction som delats ut sedan 1996. Vet du något om priset? Har du läst böcker av någon pristagare? Är det bra med ett pris för kvinnliga författare?
Jag har läst Bel Canto av Ann Patchet samt En halv gul sol av Chimanda Ngozi Adichie. Jag kände inte till priset sedan tidigare.

Berätta om en bok som du tyckte mycket om, trots att du inte trodde att du skulle gilla den. En oväntad favorit alltså!
Första gången jag hörde titeln "Män som hatar kvinnor" så tänkte jag att det var en konstig titel och trodde inte att det skulle vara en bra bok, men det var det ju. Samma sak med Flickan som vävde sidenmattor som jag nyligen läst.

Jag är inget fan av Peter Harrysson, men tänker ändå sno ett av hans favorituttryck. Jag vill att du berättar om en bok som var olidligt spännande!
Olidligt spännande var Hypnotisören...

Och slutligen vill jag höra om en bok om ett mindre trevligt ämne. Har du läst någon bok om otrohet som du tycker är bra?
Ja, det får bli Katerina Janouchs serie om barnmorskan Cecilia. Bedragen är en av böckerna.

2 kommentarer:

enligt O sa...

Flickan som vävde sidenmattor, helt okänd för mig, men en riktigt fin titel!

Boklusen sa...

Läs den! Jag kan rekommendera den.