lördag 4 september 2010

Bokfrågornas ABC

Det har varit fullt upp ett tag så jag har inte hunnit med mig riktigt, men nu kommer nummer 10 av Enligt O:s bokfrågornas ABC.

Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.
Jag kan inte komma på någon särskild just nu.

Berätta om en bok om eller av en journalist.
Jag kommer genast att tänka på två olika böcker. Den första är Ro utan åror av Ulla-Carin Lindqvist. En otroligt stark bok om hennes sista tid i livet. Absolut läsvärd.
Den andra boken är Mina möten av Stina Dabrowski. En intressant bok där Stina berättar om några möten med kända personer som hon träffat och hur det var egentligen.

Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.
Jag tänker och tänker, men det dyker inte upp något ur huvudet...

Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.
Jag lägger ifrån mig sådana böcker. Jag har slutat att lägga kraft och energi på sånt;)!

Inga kommentarer: