tisdag 26 oktober 2010

Bokfrågornas ABC del 19

Bokstaven S står på programmet när det är dags för den nittonde delen av Bokfrågornas ABC:

1. Jag är en språknörd. Lika bra att erkänna att en boks språk har stor betydelse för vad jag tycker om den. Vilken författare har det bästa språket enligt dig?
Jag vet inte vilken författares språk som jag föredrar. Jag gillar variationen av olika slags skrivande.

2. Det vimlar av syskon i böckernas värld. Vilka är dina favoriter?
Då måste jag nog svara Lisabeth och Madicken. Det är min favvoberättelse av Astrid Lindgren. De är precis så olika som syskon kan vara, men härliga båda två.

3. Sagor hör bandomen till, men funkar även för vuxna. Vilken saga tyckte du bäst om som barn? Har du samma favorit nu?
Jag minns ingen favoritsaga. Däremot precis som jag skriver i frågan ovan, så tyckte jag väldigt mycket om Madicken-berättelserna av Astrid Lindgren. Tyvärr har inte mina barn tyckt lika mycket om dem...

4. Att författare gör spotifylistor som soundtracks till böcker är inte ovanligt. En spotifylista kan du t.ex. hitta här. Gör ett soundtrack till en favoritbok. En låt, fem, tio eller kanske fler.
Tänk att jag aldrig har hört talats om det! Det skulle jag gärna vilja ta del av.

Inga kommentarer: