måndag 22 november 2010

Sju sorters julkakor


Min baskakbok är Sju sorters kakor och nu har Ica bokförlag kommit ut med Sju sorters julkakor. Vilken trevlig bok! Jag blev jättesugen att börja baka inför julen.

På min Att baka-lista inför julen finns nu (från boken):
- Knäckiga daimkakor
- Småkaka med vit choklad och macadamianötter
- Chokladtryffelpaj
- Morotsmuffins med limekräm
- Kladdiga chokladmuffins med fudge och kokos

Sedan fanns det också ett antal recept på de där kakorna som "man bara måste ha" på jul, lite mer traditionella kakor. En bok för oss kakmonster!

4 kommentarer:

klok som en bok sa...

Vilken bra bok, jag använder nästan alltid "sju sorters kakor" när jag bakar i vanliga fall, tycker den har bra recept. Men detta är speciella julkakor då, som inte finns i den vanliga?

Linnea sa...

Fin bok! Jag har flera rutiga kokböcker, bland annat Sju sorters kakor, som jag tycker är kalasbra. :) Jag har tyvärr blivit glutenintolerant och kan inte baka vad som helst. Hade gärna köpt boken annars. :)

Boktokig Eva Boström sa...

Låter som en bra kakbok! Har den vanliga Sju sorters kakor och tycker mycket om den!

Afternoon tea var väldigt trevligt! Nästa gång jag har bokcirkeln hos mig ska jag nog göra ett sådant hemma!!! Kanske man skulle komma på engelska böcker som kan passa till det. Vi brukar läsa två böcker till varje gång eftersom vi inte träffas så ofta!

Boklusen sa...

Det är ett kort kapitel först i boken med mer traditionella kakor, där finns det ett antal kakor som säkert finns med i vanliga Sju sorters kakor också. Resten av boken är idel nytt!