tisdag 1 februari 2011

Vindens skugga

Vindens skugga har jag blivit rekommenderad att läsa vid ett flertal tillfällen, men jag har på något sätt fått för mig att den ändå inte skulle vara i min smak. Vid ett biblioteksbesök stod boken där framför mig och jag fick för mig att läsa den.

Vindens skugga skriven av Carlos Ruiz Zafón och det är hans första roman för vuxna. Boken har blivit en av Spaniens största boksuccéer och varit omtyckt även i Sverige. Boken trycktes för första gången 2001 och därefter har Carlos även skrivit boken Ängelns lek.

Boken handlar om en tioårig pojke som heter Daniel. Hans pappa tar med honom till "de bortglömda böckernas kammare" där han får välja en bok bland alla tusentals böcker. Daniel väljer romanen Vindens skugga skriven av Julian Carax. Daniel blir fascinerad av boken och söker efter fler böcker som Julian har skrivit. Det visar sig att det är väldigt svårt, för de flesta böckerna är brända. Under flera års tid får vi följa Daniels jakt på att få veta mer om Julian Carax.

Bokens intrig är skickligt skriven och innefattar både spänning, kärlek och vänskap. Persongalleriet är intressant och väl beskrivet. Jag är antagligen sist i Sverige med att läsa den här boken, men om man inte har läst den så kan jag verkligen rekommendera den.

Betyg: 5

4 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Den har jag faktiskt läst och jag älskade den!!!

Det ska bli spännande att höra vad du tycker om En dag!

Boktradition sa...

Tror visst jag är den sista nu...
Får glädjas av att ha den framför mig så länge :)

de bortglömda böckernas kammare, suckar något längtansfullt

Boklusen sa...

Till Boktokig:
Jag kunde gissa att du tyckte om den! Det går lite segt med En dag just nu.Återkommer om den!

Boklusen sa...

Till Emma-Johanna: En till alltså, då är vi nog de två enda;)! Men du har något bra framför dig!