onsdag 27 april 2011

En hondjävuls liv och lustar



Fay Weldons klassiker En hondjävuls liv och lustar från 1984 kom i februari i år ut med en nyutgåva. Boken handlar om Ruth som upptäcker att hennes man är otrogen med en annan kvinna och blir ilsken och svartsjuk. Ruth vill ha tillbaka sin man och kämpar med det under hela boken på ett väldigt annorlunda sätt. Milt sagt.

Detta är en väldigt annorlunda bok som säkerligen är omtyckt av väldigt många, men som jag hade svårt för. Jag läser böcker för att känna avkoppling och glädje. Flera gånger när jag läste boken tänkte jag ge upp för att jag tappade läslusten. I boken finns så mycket ilska och avundsjuka. Nästan inga positiva scener alls. En aning irriterad blev jag på Ruth också. Jag tänkte "Men skärp dig, ge upp..., ta hand om dina barn osv".

En bok som väcker många känslor, men för mig blev det för ledsamt...

Betyg: 2

Inga kommentarer: