söndag 4 december 2011

Wabi sabi : tidlös visdom



Boken Wabi Sabi skriven av Agneta Nyholm Winqvist har jag lånat av en god vän. Wabi sabi är den österländska filosofin över hur vi tar vara på våra liv på bästa sätt, ungefär som mindfulness. Att leva i nuet och ta vara på dagen som den är. Vila, eftertanke och närvaro är några ledord.

För min egen del upplevde jag att mitt intresse för de olika kapitlen var ojämnt. Vissa var mer intressanta och andra mindre, en del mer "flum" och andra med mer handfasta råd. Nu är det några dagar sedan jag läste ut boken och jag är osäker på vad den gett mig egentligen... Kanske läste jag boken vid fel tidpunkt. Jag har upptäckt mer och mer hur viktigt det är att man läser rätt böcker vid rätt tillfällen, annars ger man inte böckerna en ärlig chans.

Inga kommentarer: