lördag 4 februari 2012

Flickan under jorden


Flickan under jorden skriven av Elly Griffiths fick jag i julpocketbytet av min hemliga vän. Hon trodde att jag skulle gilla boken, vilket jag också gjorde.

Arkeologen Ruth Galloway kallas in till polisen för att hjälpa till med en utredning då de hittat ben som de misstänker tillhöra en flicka som försvann för tio år sedan. Det visar sig vara ben från järnåldern, men strax därefter hittas nya ben och Ruth hjälper polisen med utredningen.

Språket är trevligt och mysigt. Redan efter de första sidorna kände jag att jag skulle komma att gilla boken och det höll i boken ut även om den stundtals var lite ojämn. Jag gillar tjocka Ruth som inte anstränger sig för att passa in efter en "normal" mall. Jag gillar det karga ogästvänliga landskapet. Det jag inte gillar är att jag ganska tidigt i historien misstänkte rätt mördare, även om jag blev tveksam några gånger längs vägen. Fler böcker i serien om Ruth blir det definitivt!

Betyg: 4

Inga kommentarer: