fredag 30 mars 2012

Miljöer

Dagens fråga i bokbloggsjerkan:
Vilken är din favoritmiljö i böckernas värld?

Generellt gillar jag mysiga trevliga miljöer. Exempel på sådana är:
- Naturmiljöer
- Överklassmiljöer, tycker jag är lite intressant (tex Denise Rudbergs böcker)
- New England-kusten
- New York
- England, Skottland

Men egentligen spelar inte själva platsen så jättestor roll, bara det är bra beskrivet och det är en trevlig miljö. Det kan det ju vara lite överallt, precis som en jättefin miljö som utspelas i en otrevlig handling förstörs.

5 kommentarer:

Monika sa...

Skottland ja, det är är ju inte heller fel.

Jag har aldrig läst något av Denise Rudberg, har nog lite svårt för de där överklassmiljöerna.

Liz sa...

Jag älskar böcker som utspelar sig i Skottland (Diana Gabaldons serie är underbar). Ska dit i sommar på en weekend med killen :)

Ingerun sa...

Jag glömmer ofta miljön efter jag har läst en bok, men den spelar nog roll ändå. Och det finns ändå en del miljöer som känns trevliga. Tex ett gammalt engelsk slottsbibliotek.

blogg_bohemen sa...

Jag är också rätt flexibel med miljön i böckerna och tycker nog att ombyte förnöjer.

Sara Pepparkaka sa...

Skottland hör definitivt till mina favoritmiljöer också.