lördag 11 augusti 2012

Torka aldrig tårar utan handskar

När jag läste senaste numret av tidningen ViLäser läste jag en intervju med Jonas Gardell kring den nyutgivna Torka aldrig tårar utan handskar, del 1 Kärleken. Jag kastade mig på paddan direkt och bokade den på biblioteket. Bara ett par dagar senare kunde jag hämta ut den på bibblan. Ovanligt då det ofta är lång kö på nyutgivna böcker! Det här är en bok som det verkligen borde vara kö på.

Boken handlar om två unga killar som träffar varandra i början av 80-talet. Vi får följa deras uppväxt och deras familjer och om samhällsdebatten om homosexuella på den här tiden. Jonas Gardell gör det såå bra! Att väva in den fiktiva historien tillsammans med historien om hur det var i Sverige för homosexuella på 80-talet då aids började komma hit. Den här väven väver han så fint och tjusigt som det bara går och jag som läsare vill bara läsa mer och mer. Nästa del i denna triologi kommer nästa år, så jag får lydigt vänta.

Jag kan bara säga: LÄS, LÄS, LÄS!

Betyg: 5

2 kommentarer:

Boktjuven Ingerun sa...

Den skall jag defintivt läsa.

bloggbohemen sa...

Jag var helt tagen efter att ha läst den. Så otroligt bra!