måndag 24 september 2012

Femtio nyanser av honom

Så nu har jag läst höstens stora snackis, Femtio nyanser av honom skriven av E L James. Har ni läst den? Det finns mycket att diskutera ur boken, nästan en bokcirkelbok :).

Anastasia Steele intervjuar den store företagsledaren Christian Grey. Båda blir attraherade av varandra, har svårigheter att släppa varandra i tankarna och till slut ses de några dagar senare igen. Och igen. Och igen.

Ja, ni har hört talats om boken. Förälskelse och oerhört mycket sex. Komplicerat sex. Men boken handlar inte om det egentligen. Inte enligt mig i allafall. Utan:

- Hur påverkar våra första år i livet oss resten av livet?
- Går det att förändra människor som blivit förstörda?
- Hur mycket kan man påverka andra människor i grunden?

Sexscenerna var många och alldeles för långa, men något som överraskade i boken och var riktigt kul var mailväxlingen mellan Christian och Anastasia. Där fanns det till och med humor!

Jag är oerhört nyfiken på hur personerna Christian Grey och Anastasia Steele kommer att utvecklas framöver och kommer definitivt att läsa bok nummer två, Femtio nyanser av mörker som släpps i mitten av november.

Betyg: 3

2 kommentarer:

Sincerely Johanna sa...

Det här är nog första recensionen jag läser som tar upp andra aspekter förutom sexscenerna. Trevligt att se att det finns mer att hämta ur böckerna.

Boklusen sa...

Jag har inte läst så många recensioner ännu, men ser fram emot att läsa dem!