söndag 10 mars 2013

Bricken

Nu har jag läst andra och tredje boken i Vibeke Olssons serie om Bricken. Bricken föds i Svartvik utanför Sundsvall och hennes pappa arbetar på sågverket.
Vi får följa Brickens liv med föräldrar, kamrater, sorg och arbete. Det är intressant både hur det var på ett sågverk i slutet av 1800-talet och hur livet var bland arbetarna. Andra boken griper tag i mig rejält och jag tar varje ledig stund till att läsa om Bricken.
 
 
Efter att ha läst ut den andra boken så laddar jag genast ner den tredje som e-bok från biblioteket och plöjer den direkt också. Nu är Bricken vuxen och börjar leva sitt eget liv i Svartvik.
 
Ni som inte läst denna serie ännu kan jag varmt rekommendera den för. Själv ser jag fram emot den fjärde boken som ges ut i slutet av mars månad. 

2 kommentarer:

Cissi sa...

Det är flera som skriver positivt om den här serien så det är svårt att inte bli nyfiken.

Åsa sa...

Tack för inspirationen - den avgör saken - har ett tag funderat över att läsa dem.