lördag 3 augusti 2013

Vad betyder läsning?

Under min semester hamnade jag i en diskussion om böcker och läsande tillsammans med en annan person. Hon menade att det är ju bra att tycka om att läsa för då har man något att göra om man inte har något annat att göra.

Det här med något annat att göra, finns ju alltid, åtminstone om man har barn och hus. För mig handlar inte läsning om det. För mig är det livsnödvändigt. Jag mår bra av att läsa. Om det går längre perioder utan att läsa böcker så tycker jag inte om det alls. Jag behöver få smita in i bokens värld då och då. För underhållning och förkovran. Även om man endast läser skönlitteratur så lär man sig om andra människor och andra världar och kulturer.

Ett måste även om man har annat att göra:)! Vad tycker ni?

4 kommentarer:

Sincerely Johanna sa...

Ja inte är det ett substitut när jag saknar annan sysselsättning inte. Håller med dig det är livsnödvändigt för mig att få läsa.

Boklusen sa...

Då är vi två i alla fall:)!

Monika sa...

Inte läser jag för att jag inte har något annat att göra. Precis som du så mår jag dåligt om jag inte läser.

Jag förstår egentligen inte det där med "inte har något annat att göra". Finns det verkligen människor som är sysslolösa?

Boklusen sa...

Man kan ju undra, men det är väl därför en del aldrig läser böcker, de blir aldrig sysslolösa? Haha, nej, vi som gillar böcker prioriterar det väl framför annat!