lördag 11 januari 2014

Förr eller senare exploderar jag


Tidigare i höst beställde jag Förr eller senare exploderar jag, skriven av John Green, på bokus. Den har legat ett tag i bokhyllan pga flera andra böcker som jag ville läsa först, men nu har jag läst den.

Det är tråkigt med böcker som man har höga förväntningar på innan. Oftast tycker jag inte att de infrias och så var det med den här boken. Alla älskar den här boken. Inte jag. Kanske är det just pga de höga förväntningarna.

Jag tycker om handlingen. Jag tycker att det är sorgligt och eländigt på alla sätt och vis. Ändå är det något som saknas. Det är en kärlekshistoria där två ungdomar med cancer träffas och blir kära i varandra. Den skulle kunna vara hur blödig och sentimental som helst, men det blir inte berättelsen och det är skickligt gjort av författaren. Ja, det var nog jag som läste boken vid fel tidpunkt. Sorry.

Inga kommentarer: