tisdag 25 mars 2014

Äta kakan och ha den kvar





Nu har jag läst Kristin Emilssons debutroman Äta kakan och ha den kvar. Den handlar om Amanda som lever med man och barn i ett tjusigt hus i Bromma. En dag blir Amanda uppsagd från sitt jobb, men vågar inte berätta det för sin man utan en rad med lögner börjar ta vid. Värre och värre blir det, så man börjar fundera över hur Amanda ska ta sig ur alltihop.

Först blev jag irriterad över att Amanda börjar ljuga och det blir sådana konsekvenser. Jag gillar det inte och jag påminns om en annan bok som också hade ett sådant upplägg. Fast jag fortsätter ändå att läsa för jag vill ju veta hur det ska sluta för Amanda och hennes familj.

Själva boken är lättläst och jag tycker om att det finns svenska författare som skriver böcker i den här genren (chick-lit) och att det inte bara blir deckare, men jag är inte så förtjust i själva storyn. Jag kommer definitivt att läsa Kristin Emilssons nästa bok, för jag har gott hopp om hennes författarkarriär.

Inga kommentarer: