torsdag 7 augusti 2014

De utstötta

Tänk att jag som inte har deckargenren som favoritgenre har läst hur många deckare som helst på några månader! Kanske för att mina favoritdeckarförfattare kommit ut med nya böcker nu i vår/sommar. En av dem är Elly Griffiths.

I maj gavs den sjätte boken i Elly Griffiths serie om Ruth Galloway ut, De utstötta. Vid en utgrävning hittar Ruth en kropp efter en ökänd kvinna, mor Krok, som hängdes för att ha mördat flera barn. Det uppmärksammas av televisionen som vill ha med Ruth och hennes universitet i ett avsnitt där fallet tas upp tillsammans med en känd historiker.

Samtidigt jobbar kommissarie Henry Nelson med barn som försvinner från sina hem. Det ena efter det andra.

Nja. Vad ska jag säga? Jag tycker inte att Elly Griffiths har utvecklat något i sina böcker. Det är precis samma skrift som tidigare, bara ett nytt fall. Inte hinner det hända så mycket på "den privata" sidan i boken heller, något som jag brukar uppskatta. Något seg skulle jag nog vilja säga att denna bok var även om det bitvis blir spännande.

Inga kommentarer: