onsdag 20 augusti 2014

Färgen på drömmar


Färgen på drömmar, skriven av Ruta Sepetys, är den första crossover-bok jag läst som jag tyckt riktigt mycket om. En del crossover-böcker är skrivna på ett sätt som jag inte gillar, men denna tilltalar mig mycket.

Boken handlar om 17-åriga Josie som flyttade hemifrån för flera år sedan, bor i ett litet rum ovanpå den bokhandel som hon arbetar i. Hennes mamma är hora och jobbar tidvis på en bordell i New Orleans, när hon inte är tillsammans med sin kriminelle pojkvän. En dag möter Josie en tjej som läser på ett college många mil från New Orleans och då börjar även Josie drömma om ett annat liv.

Det är intressant att följa Josie i hennes liv, hennes sökande efter ett annat liv med ett annat innehåll. När jag läser boken kan jag inte låta bli att tycka om Josie och vilja henne allt gott i livet.

Inga kommentarer: