måndag 11 maj 2015

Rabbit Hayes sista dagar

Rabbit Hayes sista dagar, av Anna McPartlin, fick jag nys om lite här och där. Ibland bara bubblar det här och var liksom om böcker och så var det med denna. Jag reserverade den på biblioteket och fick den ganska snart.

Rabbit Hayes har cancer, har haft i flera år, men när vi kommer in i hennes liv så är det precis när hon skrivs in på ett hospice för att tillbringa sin sista tid innan hon dör. Förutom Rabbit möter vi många människor som följer henne i slutet. Det är hennes dotter, hennes föräldrar, syskon och bästa vän. Vi får även följa en sidohistoria hur det var när Rabbit träffade sin stora kärlek och hur den relationen slutade.

Jag har oftast svårt med sidohistorier. Jag tycker oftast att sidohistorian är sämre än grundberättelsen och så var det även i det här fallet. Eller så var jag för intresserad av grundberättelsen och tyckte att den andra "störde".

Som ni förstår är den här boken oändligt sorglig, men mitt i allt elände så finns humor och värme. Till och med så att jag skrattar högt ibland. Jag ser fram emot fler böcker av Anna McPartlin.

Inga kommentarer: