fredag 26 juni 2015

Alfabetshuset

Alfabetshuset av Jussi Adler Olsen gav jag till min man i julklapp och han tyckte väldigt mycket om boken och har sedan dess sagt åt mig att läsa den. Nu i midsommarhelgen var det dags.

Alfabetshuset startar i andra världskrigets Tyskland, där de två piloterna James och Bryan blir nedskjutna mitt i nazityskland. För att överleva tvingas de lura omgivningen att de är tyskar och att de blivit psykiskt labila och hamnar på ett mentalsjukhus. På mentalsjukhuset finns många fler intagna och det blir svårt för James och Bryan att ha kontakt utan att avslöja sig.

Jag var nog i fel stämning när jag läste boken för den grep aldrig tag i mig. Vissa delar tyckte jag var för sega och omständiga, andra var för brutala. Så man kan ju säga att jag och maken tyckte lite olika...


Inga kommentarer: