torsdag 25 juni 2015

Currently reading tag

Har blivit taggad av Bloggbohemen till Currently reading tag och lydig som jag är så svarar jag, om än lite sent... Älskade enkäter och tester när jag var i tonåren och detta är ju lite liknande.

1. Hur många böcker läser du vanligtvis samtidigt?
Oftast så läser jag bara en i taget. Ibland kan det dock bli fler. Sedan kan jag läsa faktaböcker på sidan av och då i och för sig kan jag hålla på med flera stycken. Men skönlitterära endast en eller max två.

2. Om du läser mer än en bok, hur bestämmer du hur du ska byta mellan böckerna (läser du ett speciellt antal sidor innan du byter till den andra)?
Jag läser det jag har lust med just då. Inga "regler"!

3. Byter du någonsin bokmärke när du är en bit in i en bok?
Sällan. Oftast har jag samma hela tiden. Om det inte råkar bli ett stor otympligt papper som jag börjar med för att det är det enda som finns tillgängligt då byter jag till något smidigare när jag får möjlighet.

4. Var förvarar du boken du läser just nu?
Bredvid sängen eller i iPaden.

5. Vilken tid under dygnet spenderar du mest tid med att läsa?
Oftast på kvällen innan jag ska sova. OM jag har möjlighet någon eftermiddag på lediga dagar kan det bli en stund då också. Härligt i såfall!

6. Hur länge läser du vanligtvis i ett svep?
Väldigt olika. Från 15 min till ett par timmar.

7. Läser du inbundna böcker med dust-jacket på?
Nej, jag tycker att det är krångligt att läsa med det på och sedan vill jag gärna att det ska se fint ut, så jag lägger bort det under läsningen och sätter på det igen efteråt.

8. Hur läser du vanligtvis? Sitter, ligger, osv?
Ligger i sängen, sitter i fåtöljen, ligger eller sitter i soffan. Det varierar alltså:)!

9. Tar du med dig boken du läser överallt?
Nej, men ska jag någonstans där jag tror att det kan bli väntan eller möjlighet till läsning då tar jag med mig den. Absolut! Vill inte försitta någon läschans!

10. Hur ofta uppdaterar du dina framsteg i boken du läser på Goodreads?
Använder inte Goodreads.

11. Vem vill du tagga?
Eftersom jag är ursist på detta så har nog alla haft det redan. Men ni som vill får självklart köra!

1 kommentar:

bloggbohemen sa...

Vid planerade väntetid som ex tågbyten eller dylikt ser jag också alltid till att ha bok med mig. Förgås av tristess annars! :)