fredag 27 november 2015

Ninas resa

Till bokklubbskvällen i tisdags hade vi läst Lena Einhorns berättelse Ninas resa som hon fick Augustpriset för 2005. Det här är dottern Lena som skrivit ner sin mamma Ninas berättelse om hennes liv under andra världskriget.

Nina föddes i Polen och var jude. Vi får följa deras kamp för överlevnad i Warszawa under andra världskriget och de var bland de absolut sista som lämnade Warszawas getto levande. En mycket intressant berättelse naturligtvis och man slås av hur mycket människan står ut med utan att ge upp hoppet. Man kämpar.

Nina Einhorn kom till Sverige 1946 och blev en framstående läkare och forskare inom gynekologisk onkologi. Hon dog 2002.

Boken har även filmatiserats och fick två Guldbaggar.

Även om berättelsen är gripande och hemsk, så känner jag ändå att det finns andra ännu mer gripande berättelser om andra världskriget att läsa. Jag fick ingen känsla för någon person i boken och det är svårt för mig att bli helt uppslukad av en berättelse då. Tyvärr, då jag hade stora förhoppningar. Två i min bokklubb läste inte ens ut boken. När det gäller Lena Einhorns författarskap så är jag sugen att läsa Blekingegatan 32 om Greta Garbo som jag hört mycket gott om.

Inga kommentarer: