måndag 4 januari 2016

Nyckeln till frihet

Här är jag absolut sist på bollen, men nu har även jag till slut sett filmen Nyckeln till frihet som kom ut 1994. Den är rankad som en av de bästa filmerna i världen och nominerades till sju stycken Oscars, men vann ingen. Här kan du läsa mer om handlingen om du inte sett den ännu. Fast läs inte allt, för du får hela filmen återberättad för dig. Varning, varning...

En riktigt, riktigt bra film. Gränsfall lång för min smak (142 minuter), men vi delade faktiskt upp den på två kvällar, då det var annat vi var tvungna att göra också. En film fylld med hopp, värme och vänskap, även om det naturligtvis finns många hemska inslag också. Se den om du inte gjort det ännu!

2 kommentarer:

Monika sa...

Det är en av de bästa filmer jag sett och jag är ganska imponerad över att man kan göra en så lång film av en kort novell. Utan att det blir långdraget och trist.

Boklusen sa...

Åh, så det är från en novell! Ja, det låter ju fantastiskt att få en sådan bra film från så lite text.