tisdag 16 februari 2016

En sommar på luffen

Jag har läst Eli Åhman Owetz tidigare böcker om Anna-Lisa och ville gärna läsa den som kom ut i höstas också, så nu har jag läst En sommar på luffen. Jag upptäckte tyvärr att den utspelar sig före de två andra böckerna och blev först lite besviken, för det var något jag inte uppfattat innan. Men när jag väl kom in i handlingen så glömde jag bort det lite grann.

Anna-Lisa ger sig av på luffen i en sommar. Går eller liftar sig fram och försöker bo så billigt som möjligt genom att sova hemma hos folk och hjälper dem på olika sätt i stället. Bitvis lyckas hon riktigt bra, får fina boenden och god mat, andra stunder går det sämre. Syftet med luffen är att fundera ut vad hon vill göra med sitt liv och lyckas väl delvis, men blir i perioder störd av olika saker.

En småtrevlig bok, men inget som kommer att finnas kvar i mig efteråt och att ha läst den eller inte kvittar. Så tänkte jag både under tiden jag läste och nu efteråt.

Inga kommentarer: