torsdag 11 februari 2016

När livet börjar om

Jag hade såå höga förväntningar inför Lucy Dillons nya bok När livet börjar om, så jag tordes knappt börja läsa den. Det är inte alls bra när det bli så, för det blir helt omöjligt för författaren att motsvara förväntningarna.

Libby och Jason har flyttat ut på landsbygden för att hjälpa Jasons mamma att sköta hotellet efter att Jasons pappa gått bort. Helt plötsligt en dag kör två bilar upp på gården och råkar köra på en ung kvinna som kommer gående. Libby springer ut och hjälper henne, men hon är medtagen och måste till sjukhuset. Där visar det sig att hon tappat minnet i och med olyckan och vet inte längre vad hon heter, varifrån hon kommer eller vem hon är.

Jag tycker mycket om personerna och berättelsen i boken, men den är lite väl seg i första halvan av boken. Det är liksom inte mycket som händer och det förstör lite för mig. Jag hade önskat ännu mer flyt och "bladvändarkänsla". Kanske hade jag som jag skrev ovan för höga förväntningar? Kanske upplever andra den på ett annat sätt om man är lite mer neutral? Hur som helst så är det en mysig bok med fina miljöer, vänskap och kärlek. En riktig feelgood och jag ser redan fram emot Lucy Dillons nästa bok, även om den här inte kan mäta sig med hennes tidigare.

Inga kommentarer: