måndag 1 maj 2017

Det växte ett träd i Brooklyn

Det växte ett träd i Brooklyn skrevs 1943 av Betty Smith, men har nu givits ut på svenska och marknadsförs som en av århundradets bästa böcker. Boken är den första i en triologi och den andra delen ges ut i slutet av augusti.

Här får vi följa den unga flickan Francie som bor i ett fattigt kvarter i Brooklyn tillsammans med lillebror och föräldrar. Föräldrar som kämpar med ekonomin, äktenskapet och med sig själva. Francie drömmer redan som liten om ett annat liv, en bättre skola och bättre förutsättningar.

Ju längre jag läste i boken ju mer grep den tag i mig och jag tyckte allt bättre om den. Jag tycker om språket, berättelsen och om Francie. Jag ser fram emot att få följa henne vidare i livet och se vart det för henne. Om man gillar Elena Ferrantes böcker så tror jag definitivt att man kommer att tycka om Det växte ett träd i Brooklyn. Detsamma om man inte var så förtjust i dem...

Förresten, visst är det ett vackert omslag? Jag har inte promenerat över Brooklyn Bridge, men jag vill gärna göra det nästa gång jag kommer till New York. Även Francie drömmer att få gå över bron.

Inga kommentarer: