torsdag 21 september 2017

Eugen Kallmans ögon

Eugen Kallmans ögon av Håkan Nesser läste jag i somras, men av någon anledning har den hamnat i skymundan när jag ska skriva om mina lästa böcker. Utan anledning egentligen. Jag kommer fortfarande ihåg mycket av boken och det säger en del, när man gör det efter flera månader. En handling som satte sig helt enkelt.

Handlingen utspelas på en högstadieskola i Norrlands inland. En ny lärare i svenska anställs, den tidigare har dött en oförklarlig död. Varför dog han egenligen? Blev det ordentligt utrett? Det börjar några nysta i och samtidigt börjar det hända andra saker på skolan, hakkors ritas och hotbrev skickas.

En lågmäld bok, samtidigt som det är spännande och intressant. Hur lyckas han egentligen, Nesser? Att få till detta måste vara svårt. Helt klart en läsvärd roman!


2 kommentarer:

Robert W sa...

När jag såg titeln och sedan såg bokens framsida, så tänkte jag att den boken har jag läst. Men jag kollade på bloggen, och det har jag inte alls. Så märkligt. Nu blir jag ju riktigt nyfiken på boken.

Villa Frejas bokblogg sa...

Nesser har jag inte läst på länge, länge.