torsdag 25 januari 2018

Ett öga rött

Så här evigheter efter alla andra har jag nu lyssnat på Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri. Det tog ett tag innan jag kom in i det pga det annorlunda språket, men sen älskade jag Jonas språk och kunde ibland skratta åt finurliga och roliga formuleringar.

Ett öga rött är Khemiris debutroman. Många böcker har det blivit sedan dess och han är mycket hyllad som författare. Här får vi träffa Halim som slits mellan att vara en cool kille i plugget, en duktig son och funderar på integration och hur han ska passa in i Sverige samtidigt som han vill behålla sin identitet som invandrare.

Själv slits jag av vad jag tycker om boken egentligen. Mycket tycker jag om, som berättelsen och språket, samtidigt tycker jag att den bitvis är seg och jag hade svårt att komma in i boken. Ett öga rött läses av Hamadi Khemiri och han läser den väldigt bra.

Inga kommentarer: