måndag 14 mars 2011

Stjärnlösa nätter

Precis innan jag reste till Florida fick jag ett sms från biblioteket att boken Stjärnlösa nätter som jag reserverat tidigare hade kommit. Jag hade redan packat ned ett antal pockets till resan, men hämtade ut den här boken ändå och började på den på tåget till Arlanda.

Stjärnlösa nätter är skriven av Arkan Asaad som är född 1980 i den kurdiska delen av norra Irak, Kirkuk, och kom till Sverige 1984 med sin familj.

Boken handlar om Amar, vilken 19-åring som helst som har drömmar om sin framtid, men följer med sin pappa på semester hem till Irak en sommar. Efter ett tag blir alla släktingar väldigt jobbiga och försöker övertala Amar att gifta sig med sin kusin Amina.

Ofta läser vi böcker/artiklar om flickor som råkar ut för att bli bortgifta, men det existerar också hos pojkar och det här är en sådan historia. Arkan beskriver detta väldigt bra och det är svårt att släppa boken när man väl börjat med den. Detta är en bok jag verkligen kan rekommendera!

Betyg: 5

Inga kommentarer: