onsdag 18 februari 2015

En mörkare himmel

Mari Jungstedt och hennes sambo, den norske författaren Ruben Eliassen, har tillsammans skrivit deckaren En mörkare himmel som utspelar sig på Gran Canaria. En kvinna hittas död vid vattnet och det visar sig vara en skandinavisk tjej som befinner sig på Gran Canaria över sommaren för att vila och ägna sig åt yoga. En journalist på den skandinaviska tidningen på ön börjar efterforska vem som kan tänkas vara mördaren samtidigt som den canariska polisen gör detsamma.

Periodvis tycker jag att boken är riktigt seg och har inte den där "bladvändarkänslan" som jag ofta upplever att deckare har. Ledtrådar läggs ut här och där vem mördaren kan vara, på ett sätt som känns mer tröttsamt än genuint. Sedan avskyr jag när andra personer än polisen är ute och snokar och kör egna utredningar. Det gör mig nervös och irriterad. Ett praktexempel på det är författaren Erika i Camilla Läckbergs böcker.

Det som ger boken en fin känsla är miljöerna på Gran Canaria och vädret som gör att man längtar dit. Några fler böcker i den här serien kommer det antagligen inte att bli för mig. Tyvärr.

Inga kommentarer: